De race om de titel van ’s werelds grootste fabrikant van volledig elektrische auto’s voor het jaar 2023 leek even erg spannend. Maar Tesla behield een nipte voorsprong, terwijl het Chinese automerk BYD het bedrijf van Elon Musk op de hielen zat.

BYD leverde afgelopen jaar zo’n 3 miljoen auto’s af. Dat zijn er sowieso meer dan de twee miljoen die CEO Elon Musk van Tesla als doelstelling had voor 2023. Maar BYD bouwt en verkoopt niet alleen volledig elektrische auto’s, maar ook auto’s met verbrandingsmotoren en hybrides (met een combinatie van een verbrandingsmotor en een elektromotor).

De Chinese autofabrikant zegt zelf in 2023 ongeveer 1,6 miljoen volledig elektrische auto’s te hebben verkocht. Als we dat naast de cijfers van Tesla tot en met het derde kwartaal van vorig jaar zetten, dan zie je dat de strijd nog tot voor kort nog erg spannend was. Tesla kwam namelijk tot ongeveer 1,3 miljoen verkochte EV’s in de periode tot oktober 2023.

Een realistische kijk op de cijfers bevestigde al dat het onwaarschijnlijk was dat Tesla van de troon gestoten zou worden gestoten door BYD. Het bedrijf van Musk verkoopt elk kwartaal meer dan 400.000 voertuigen. Analisten verwachten zelfs dat er voor het laatste kwartaal van afgelopen jaar nog een verkoopsprintje is geweest.

Er zou dus iets goed mis moeten zijn bij Tesla om op jaarbasis niet boven de 1,6 miljoen verkochte auto's uit te komen. Analisten verwachtten dan ook dat Tesla in 2023 rond de 1,8 miljoen auto's wist te slijten.

En daar bleken ze gelijk in te hebben. Tesla maakte dinsdag officieel de cijfers bekend: het bedrijf produceerde in het laatste kwartaal 494.989 auto's en leverde er 484.507 af bij klanten. Daarmee komt het totaal over heel 2023 uit op 1.845.985 geproduceerde en 1.808.581 afgeleverde auto's.

2023 was een lastig jaar voor producenten van elektrische auto's

Om het marktleiderschap te behouden moest Tesla wel flink wat concessies doen. Afgelopen jaar had Tesla vrijwel continu moeite om van geproduceerde auto's af te komen en daarom koos het Amerikaanse bedrijf voor een prijsoffensief. Tesla verlaagde de prijzen van meerdere modellen en ontketende daarmee een prijsoorlog met andere merken.

De BYD Dolphin
De BYD Dolphin
BYD

En daar heeft BYD voordeel van gehad. Het Chinese merk verkoopt niet alleen het grootste gedeelte van zijn auto's in China, waar Tesla moeite heeft om duurzaam voet aan de grond krijgen. BYD verkoopt zijn auto's in China ook nog eens voor een lagere prijs dan Tesla.

Dat gebeurt overigens ook al in Nederland met onder andere de BYD Atto3 en Dolphin die beide minder dan 40.000 euro kosten. De Model 3, Tesla's goedkoopste vierwieler, kost op dit moment net geen 43.000 euro.

Ondertussen heeft Tesla plannen klaarliggen voor een goedkoper model. Het bedrijf van Musk zou naar verluidt werken aan een elektrische auto die nog geen 25.000 euro moet gaan kosten. Maar er is nog onduidelijkheid over wanneer deze in productie zou gaan. En zelfs als Musk een datum noemt, dan biedt dat doorgaans niet heel veel zekerheid.

LEES OOK: Ontwerper van de DeLorean vindt Tesla’s Cybertruck de ‘Picasso onder de automobielen’